„O fotografie este un secret despre un secret. Cu cat iti spune mai multe, cu atat intelegi mai putin.” Diane Arbus
Diane Nemerov s-a nascut in anul 1923, in orasul Manhattan, dintr-o familie de evrei imigranti din Rusia. Familia numeroasa si instarita a avut inclinatii artistice. Tatal Dianei a pictat dupa pensionare, sora mai mica a devenit sculptor si designer, iar fratele ei mai mare a fost poet.
In frageda copilarie a lui Diane, tatal ei era mai mereu ocupat cu afacerile, iar mama ei aproape ca s-a epuizat fizic incercand sa faca fata vietii sociale si comerciala. De aceea, parintii au preferat sa angajeze bone si guvernante pentru cei trei frati, neimplicandu-se prea mult in cresterea lor. Aceasta raceala din partea parintilor a afectat-o mult pe Diane mai tarziu.
La varsta de 18 ani, Diane s-a casatorit cu prima ei iubire, fotograful Allan Arbus. Dupa nunta, Allan i-a daruit Dianei primul aparat foto si viata acesteia s-a schimbat radical. Au vizitat galeria marelui Alfred Stieglitz si Diane a devenit dornica sa studieze munca altor fotografi precum Mathew Brady, Timothy O’Sullivan, Paul Strand, Bill Brandt, si Eugène Atgetsi.
Diane si Allan au avut doua fiice: Doon, care a devenit scriitoare, si Amy, care a urmat cariera parintilor sai. Tot impreuna, Diane si Allan au lucrat ca fotografi comerciali timp de zece ani. Au infiintat compania „Diane & Allan Arbus”, cu Diane director si Allan fotograf. Au creat concepte si fotografii pentru mari reviste de moda: Glamour, Seventeen si Vogue, desi amandoi urau lumea modei.
In 1956, Diane paraseste compania si urmeaza o cariera foto diferita. Cu un Nikon de 35 mm incepe sa strabata strazile din New York si sa caute modele aparte. Pozeaza artisti stradali, travestiti, femei si barbati purtand machiaj. In 1959, Diane si partenerul ei de viata se separa, desi pastreaza o relatie amicala stransa. Divorteaza abia zece ani mai tarziu, in 1969, cand Allan se muta in California pentru a deveni actor.
In 1962, Diane schimba Nikonul pentru o camera Rolleiflex si stilul ei artistic incepe sa se defineasca. Portretele frontale, centrate intr-o rama patrata, cu modelele luminate de blitz chiar si in lumina zilei (o tehnica pentru a separa mai bine subiectul de mediul inconjurator), capata o nuanta aproape suprarealista. Diane iubeste sa se imprieteneasca cu modelele intalnite si sa le refotografieze de-a lungul anilor.
Faima nu intarzie sa apara, dar ii este greu sa se sustina financiar doar din arta pe care o creeaza. Intrucat nu existau foarte multi colectionari de fotografii, lucrarile ei nu se vindeau cu mai mult de 100 de dolari bucata. De aceea, Diane continua sa colaboreze si cu reviste de moda sau sa accepte comisioane din partea unor oameni importanti: actori, miliardari, producatori de film, jurnalisti, activisti si multi altii.
La 48 de ani, Diane Arbus se sinucide in propriul apartament, lasand in urma o vasta mostenire culturala. Munca ei a influentat generatii intregi de fotografi si artisti. In filmul „The Shining”, Stanley Kubrick introduce un element inspirat de portretele Dianei. Gemele identice socheaza prin aparitie si raman memorabile si iconice pentru acest film.
Diane Arbus a fost unul dintre cei mai talentati artisti moderni ce continua sa provoace si sa ademeneasca privitorii intr-un alt univers din aceasta lume.
Inapoi la Blog.